Paneelikeskustelun teemat

The Conference of Teacher Education: Criticality - participation - change


http://cloud.vink.helsinki.fi/video/pub/paneeli

Panel discussion
  • Introductions (15 min)
  • Discussion (60 min: 20 min / one theme)
  • Questions from the audience (30 min)


1) Critical view towards schools in basic education


  • What is schooling for? What are the values and ideologies behind schooling and curricula?
    • Mitä varten peruskoulu on? Mitä ovat koulun ja opetussuunnitelmien takana olevat arvot?
  • How these values and ideologies take place in school? Are those discussed enough in schools and in universities?
    • Miten nämä arvot ja ideologiat näkyvät koulussa? Keskustellaanko näistä tarpeeksi koulussa ja yliopistolla?


  • Extra:
  • Are schools meant to be “the tool” for current political ideology? Or do schools have some independent tasks that it should take care of always apart from political atmosphere?
    • Kuuluuko koulujen olla vallitsevan poliittisen ideologian “työkalu”? Vai onko koululla joitain itsenäisiä tehtäviä, joista koulun on huolehdittava riippumatta poliittisesta ilmapiiristä?


  • What is the biggest problem in basic education - and how that problem should be solved?
    • Mikä on mielestäsi peruskoulun suurin ongelma - ja miten tämä ongelma pitäisi ratkaista?


2) Students’ participation in schools
  • Oppilaiden osallisuus koulussa


  • “School work is arranged so that it is based on students' participation” (National Core Curriculum for Basic Education 2016). The school institution has a lot of hierarchies and power relations. How those influence in students’ participation and possibilities of participation?
    • “Koulutyö järjestetään siten, että sen perustana on oppilaiden osallisuus (ja kuulluksi tuleminen).” Kouluinstituutiossa on paljon hierarkioita ja valtasuhteita. MIten nämä vaikuttavat oppilaiden osallisuuteen ja osallistumisen mahdollisuuteen?
  • What is the purpose of students’ participation in schools? What kind of participation do you find important?
    • Mihin oppilaiden osallisuudella pyritään? Minkälainen osallisuus mielestäsi olisi tärkeää?


  • Extra:
  • Despite of the aims set in curriculum, some of the students are left excluded in schools. Often those students are bullied, too. How those kind of situations should be handled in schools? Why so?
    • Opetussuunnitelman tavoitteista huolimatta osa oppilaista jää ulkopuolisiksi koulussa. Usein näitä oppilaita myös kiusataan. Miten näihin tilanteisiin pitäisi koulussa suhtautua ja miksi?
  • The learning and working of individual student is graded in every subject. Also student’s behaviour is graded. Does this culture of grading restrict culture of participation and community in schools? What is grading for (in society)?
    • Oppilaiden oppiminen ja työskentely arvioidaan oppiaineittain. Myös oppilaiden käyttäytyminen arvioidaan. Rajoittaako koulun arviointikulttuuri koulujen osallistavaa ja yhteisöllistä kulttuuria? Mikä on arvioinnin tehtävä (yhteiskunnassa)?


3) Changing the school
  • Koulun muuttuminen ja muuttaminen


  • What are the changes in society schools should react quickly? Why? How?
    • Mihin yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin koulun tulisi reagoida nopeasti? Miksi? Millä tavoin?
  • For example, is the use of information and communication technology especially important at the moment? Why or why not?
    • Onko esimerkiksi tieto- ja viestintäteknologian käyttö nyt erityisen keskeistä? Miksi näin?


  • How is your vision of school in basic education? What is possibly restricting that vision to come true? What is the role of teachers in that vision?
    • Minkälainen visio sinulla on peruskoulusta - ja mikä sen toteutumista mahdollisesti estää? Mikä on opettajien rooli tässä visiossa?

  • Extra:
  • Are now curriculums really changing the school (basic education) or will the life in schools remain the way it is now? Will teachers teach the way they teach now?
    • Muuttavatko uudet opetussuunnitelmat “oikeasti” koulua vai pysyykö koulun arki samanlaisena kuin ennenkin? Miten? Opettaako opettaja niin kuin ennenkin?
  • How the cuts in funding of schools will influence in schools and curriculums? Money or new curriculum?
    • Miten koulutusleikkaukset vaikuttavat kouluun ja opetussuunnitelmaan? Mikä koulua muuttaa - raha vai uusi opetussuunnitelma?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.